doctor chirurg ortoped - Stefan Cristea

Chirurgia coloanei vertebrale

Afecţiuni degenerative

Stenoza spinală

Stenoza spinală se referă la îngustarea canalului spinal, care conţine măduva spinării şi nervii rahidieni. Măduva spinării este alcătuită din nervi care traversează canalul spinal de la baza creierului până în zona lombară inferioară. Stenoza cervicală comprimă rădăcinile acestor nervi, din cauză că îngustează canalul spinal. Uneori această afecţiune poate conduce chiar la iritarea măduvei spinării.

Cauza principală a stenozei spinale este vârsta, care aduce cu sine o serie de afecţiuni degenerative ale sistemului osos, precum artroza. Există şi stenoza spinală congenitală, în care canalul spinal este îngust din naştere, dar aceste cazuri sunt foarte rare.

Simptome
  • Dureri ale braţelor
  • Dificultăţi în manevrarea obiectelor
  • Pierderea dexterităţii mâinii
  • Parestezii (amorţeli), slăbiciune, furnicături, rigiditate, dureri la nivelul mâinilor sau picioarelor
  • Dificultăţi în coordonarea mişcărilor fine
  • Târârea picioarelor în timpul mersului

Pacientul se prezintă la medic şi relatează simptomele bolii. În urma unui examen fizic şi a detaliilor descrise de pacient, medicul va continua cu investigaţii suplimentare pentru a stabili un diagnostic corect şi a descoperi cauza afecţiunii.

1. Radiografia
  2. Tomografie computerizată
    Scanarea coloanei vertebrale poate avea o mai mare acurateţe prin folosirea substanţei de contrast intravenoasă.
  3. Rezonanţă magnetică
    Sunt identificate structuri calcifiate de disc, osteofite şi mase de ţesut moale epidural.
  4. Scintigrafia
  5. Mielografia

Diagnostic diferenţial

• Artrita reumatoidă
  • Osteoporoza
  • Spondilodischita
  • Acondroplazia

Tratament chirurgical

Stenoza spinală cervicală poate afecta sistemul nervos, ceea ce conduce la pierderea forţei musculare la nivelul mâinilor şi picioarelor. Dacă starea pacientului nus e îmbunătăţeşte în urma tratamentului medicamentos şi se agravează, intervenţia chirurgicală este absolut necesară. Intervenţia poartă numele de laminectomie decompresivă şi presupune îndepărtarea vertebrei, fragmentului de disc vertebral sau ţesutului care apasă pe rădăcina nervoasă. La final, vertebrele sunt fixate pentru a stabiliza coloana.

* Anomalie de tranziţie, 6 piese lombare cu stenoză de canal şi hemangion L2, operat, recalibrare canal, fixare cu şuruburi transpediculare

Spitalul "Sf. Pantelimon" Bucureşti
Spitalul SANADOR Bucureşti